Classic Camera Collectors Club Informatieve website van Frank Lakiere |
E-BOEK : DE GESCHIEDENIS
VAN DE FOTOGRAFIE
NU voor maar 8 EUR !!
Deze geschiedenis van de fotografie is een uitvoerig werk (+300 blz. en nederlandstalig) dat ik geschreven heb om te gebruiken als cursusboek in de Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen.
Je hebt een eerste deel dat de geschiedenis behandelt van het fotografisch beeld aan de hand van bekende fotografen, chronologisch en volgens specialisatie.
Het tweede deel geeft een geschiedkundig overzicht van fotografische technieken.
Het derde deel is de FOTO-BIB. In deze bibliotheek vind je reeksen foto's van enkele van de besproken fotografen.
Dan is er tenslotte ook nog een folder 'Artikels' met o.a. belangrijke historische teksten.
KLIK HIER om geselecteerde pagina's van het boek bekijken.
Je kan DE GESCHIEDENIS VAN DE FOTOGRAFIE NU BESTELLEN voor SLECHTS 8 EUR in geval van digitale levering. De levering gebeurt dan als ZIP-file (via WeTransfer).
In België en in de Euro-zone betaal je met een bankoverschrijving
- IBAN nummer = BE54 9795 2902 7897
- BIC code = ARSPBE22
- Mijn adres = Frank Lakiere, Verenigde Natieslaan, B-2660 Hoboken, Belgium.
OPMERKINGEN:
- Wil je toch liever de CD thuis bezorgd krijgen dan is er een extra kost voor het branden van de CD en voor het inpakken en opsturen.
Zodoende is de kostprijs op CD via de post thuisbezorgd voor België : 11,00 EUR.
Voor Nederland en de rest van Europa kost de CD door de hogere verzendkost : 12,50 EUR. - Voor betaling buiten de Eurozone en/of andere info : contacteer Frank Lakiere
- De geleverde informatie mag je dupliceren, opslaan, uitprinten maar enkel en alleen voor persoonlijk gebruik.
Het is echter niet toegelaten om de gehele of gedeeltelijke inhoud te verdelen, uit te wisselen, te veranderen, te verkopen of te versturen. - Het gebruik voor commerciële of publieke doeleinden (onderwijs inbegrepen!) is een inbreuk op het COPYRIGHT en is dus NIET TOEGELATEN zonder voorafgaandelijke schriftelijke toelating van de auteur.
INHOUDSTAFEL van de GESCHIEDENIS van de FOTOGRAFIE
DEEL 1 : De geschiedenis van het fotografisch BEELD (in totaal 244 blz)
Voorwoord
1. Inleiding
- 1.1. De geschiedenis van de fotografie
- 1.2. Selectiecriteria
- 1.3. Het fotografisch proces
- 1.4. Fotografie en de andere beeldende kunsten
- 1.5. De fotografische paradox
- 1.6 De fotografische beeldtaal
- 2.1. Inleiding
- 2.2. Josephe Nicéphore Niépce
- 2.3. Thomas Wedgwood
- 2.4. Sir Humphrey Davy
4. De eerste fotografen
- 4.1. Inleiding
- 4.2. Jean François Antoine Claudet
5. De ontwikkelingen in Engeland en de Calotypie
- 5.1. William Henry Fox Talbot
- 5.2. Fotogeen tekenen
- 5.3. De calotypie
- 5.4. De zoutdruk
- 5.5. De foto als illustratie
- 5.6. Latere ontwikkelingen
- 5.7. Samenvatting
- 6.1. Frederic Scott Archer
- 6.2. De ambrotypie
- 6.3. Het tintype procédé
- 6.4. Collodium droge platen
- 7.1. André Adolphe Eugène Disdéri
- 7.2. Julia Margareth Cameron
- 7.3. Nadar
9. Oorlogsfotografie: Fenton, Brady, Gardner en O'Sullivan
10. Verre landen en landschap: Frith, O'Sullivan, Watkins, Jackson
- 10.1. Inleiding
- 10.2. Frances Frith
- 10.3. Timothy O'Sullivan
- 10.4. Carleton Watkins
- 10.5. William Henry Jackson
- 11.1. De droge gelatine-bromide plaat
- 11.2. De flexibele film
- 11.1. Inleiding
- 11.2. Eugène Atget
- 11.3. Edward S. Curtis
- 13.1. Eadwaerd Muybridge
- 13.2. Etienne-Jules Marey
- 14.1. Peter Henry Emerson
- 14.2. The Linked Ring
- 14.3. The Photo-Secession
- 14.4. Alfred Stieglitz
- 14.5. Pictorialisme in Belgiê: Léonard Misonne
- 15.1. Inleiding
- 15.2. John Thomson
- 15.3. Jacob Riis
- 15.4. Lewis Hine
- 16.1. Inleiding
- 16.2. Edward Steichen
- 16.3. Paul Strand
- 16.4. Edward Weston
- 16.5. Imogen Cunningham
- 17.1. Albert Renger-Patsch
- 17.2. Karl Blossfeldt
- 17.3. August Sander
18. Invloed van de abstracte kunst: fotogrammen en fotomontage
- 18.1. Foto's zonder fototoestel
- 18.2. Man Ray
- 18.3. Moholy-Nagy
- 18.4. Fotomontage: John Heartfield
- 19.1. Inleiding
- 19.2. Dorothea Lange
- 19.3. Walker Evans
- 19.4. Berenice Abbott
- 20.1. Ansel Adams
- 20.2. Mark Klett
- 21.1. Inleiding
- 21.2. Erich Salomon
- 21.3. Margareth Bourke-White
- 21.4. Weegee
- 21.5. Het agentschap Magnum
- 21.6. Elliot Erwitt
- 22.1. Inleiding
- 22.1. Cecil Beaton
- 22.2. Irving Penn
- 22.3. Helmut Newton
- 22.1. Inleiding
- 23.2. André Kertesz
- 23.3. Bill Brandt
- 23.3. Henri Cartier-Bresson
- 23.4. Robert Doisneau
- 24.1. Inleiding
- 24.2. Cindy Sherman
- 24.3. Philip-Lorca diCorcia
- 25.1. Jan Saudek
- 25.2. Joël-Peter Witkin
- 26.3. Nobu Araki
Appendices
- Appendix 1 : De authenticiteit van de foto : Liegt de camera soms ?
- Appendix 2 : Manifest van de Groep f/64
- Appendix 3 : Tijdslijn Fotografie
- Appendix 4 : Bibliografie
DEEL 2 : TECHNIEKEN in de geschiedenis fotografie
1. Inleidende begrippen
- Enkele scheikundige grondbegrippen
- Het negatief
- Het ontwikkelproces
- Het registratievermogen van de lichtgevoelige laag
- Lichtgevoeligheid, sluitertijd en diafragma
- Daguerreotype
- Calotype en zoutdruk
- Cyanotype (blauwdruk)
- Albumen negatieven en foto's
- Natte collodiumnegatieven
- Ambrotype
- Tintype
- Platinadruk
- Zilverfoto's
- Gom- en gelatine-bichromaat
- Fotomechanische procédés
- De onderdelen
- Voorgeschiedenis : de camera obscura
- De beginjaren
- Het fototoestel in de tweede helft van de 19de eeuw
- George Eastman en de Kodak
- De 35mm meetzoekercamera : Leica
- De Twin Lens Reflex (TLR) camera : Rolleiflex
- De 35mm Single Lens Rflex (SLR)
- De direct-klaar fotografie (Land Polaroid)
- Verdere automatisering
- Inleiding : De lichtbreking
- Pinhole camera
- Enkelvoudige lens
- Achromatische doublet
- De Petzval lens
- De triplet
- De verbeterde triplet
- De Gauss-type objectieven
- Speciale lenstypes
- Addieve kleurmenging (du Hauron, Lumière)
- Kleuren bekomen met de subtratieve methode
- Diapositieven
- Moderne kleurenfilm
- De kleurtemperatuur